Ylityö- ja vuoronvaihtokielto 1.6-31.8-2022

24.5. JÄSENKIRJE: YLITYÖ- JA VUORONVAIHTOKIELTO JATKUU KUNTA-ALALLA – KESÄLLÄ MAHDOLLISUUS TEHDÄ OMALLA PÄÄTÖKSELLÄ YLITÖITÄ JA VAIHTAA VUOROJA

SuPerin liittohallitus päätti tiistaina (24.5.), että toistaiseksi voimassa oleva ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalla jatkuu edelleen. SuPerin jäsenet voivat kuitenkin 1.6.–31.8.2022 välisenä aikana omalla päätöksellään ja vapaaehtoisesti tehdä haluamansa määrän ylitöitä ja vaihtaa halutessaan työvuoroja, mutta työnantaja ei voi niihin määrätä.

Työtaistelutoimilla tavoitellaan aina mahdollisimman hyvää painostusvoimaa parhaan mahdollisen neuvottelutuloksen saamiseksi omille jäsenille. Samalla toteutustavan tulisi olla sellainen, että jäsenille aiheutuisi toimista mahdollisimman vähän haittaa tai menetyksiä.

SuPer hylkäsi kaksi viikkoa sitten annetun sovintoehdotuksen kunta-alan työriitaan, koska se ei sisältänyt minkäänlaista ratkaisua hoitajapulaan. Esitetty palkkaohjelma oli kaukana SuPerin tavoitteista ja siten tasoltaan täysin riittämätön. Varhaiskasvatuksen osalta sovintoehdotus oli erityisen huono. Muut liitot olivat valmiita hyväksymään sovintoehdotuksen, vaikka se ei tuonut ratkaisua hoitajapulaan.

Sopimuksettoman tilan jatkuminen koko kunta-alalla vahvistui maanantaina, kun Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja kahden muun pääsopijajärjestön JUKO:n ja JAU:n tunnustelut sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen pohjalta kariutuivat.